Linde Xi -mallit suorituskykytestissä
Uusi eliittiKaupan alan toimittaja ja trukkien asiantuntija Theo Egberts testasi uusia sähkötoimisia vastapainotrukkeja Xi16 ja Xi20 P Linde Material Handlingilta. Hänen päätelmänsä on, että nämä mallit tarjoavat vaikuttavan suorituskyvyn ja ennennäkemättömän ajomukavuuden 1–2 tonnin kuormituskykyluokassa. Ne siis nostavat riman aivan uudelle tasolle.
Huomautus: Kaikki kuvat ovat Andersom Testingin, Theo Egbertsin ja Mark Dohmenin tarjoamia.
Mikä tekee ihanteellisen sähkötoimisen vastapainotrukin? Useimpien käyttäjien kannalta vastaus tähän lienee korkea suorituskyky, matalat käyttökustannukset ja huippuluokan ajomukavuus. Linden uudet Xi-sarjan mallit täyttävät nämä vaatimukset mainiosti, kuten maineikas trukkitestaaja Theo Egberts huomioi raportissaan kaupan alan lehdessä Logistics Inside.
Ennen näiden uusien mallien virallista lanseerausta markkinoille Theo Egberts sai tilaisuuden suorittaa laajamittaisia kenttätestejä kahdelle sarjatuotantoa edeltävälle Xi-trukille arvioidakseen niiden suorituskykyä, ergonomiaa ja energiatehokkuutta verrattuna markkinoiden keskiarvoihin. Hän testasi kolmipyöräistä Linde Xi16 -trukkia, jonka kuormituskapasiteetti on 1,6 tonnia, sekä nelipyöräistä Linde Xi20 P -trukkia, jonka ominaisuuksiin kuuluvat Linden yhdistelmäakseli ja 2 tonnin kuormituskapasiteetti.
Trukit ovat osa uutta 1–2 tonnin kuormituskykyluokan sähkötoimisten vastapainotrukkien sarjaa, johon kuuluvat korkean suorituskyvyn mallit Xi10 – Xi20 ja tavanomaiset mallit E14 – E20.
Valikoimassa on yhteensä 26 eri malliversiota: akku- ja kuormituskykykapasiteettien, runkokokojen ja ohjausakseleiden laajan valikoiman ansiosta E14 – E20- ja Xi10 – Xi20 -sarjat mahdollistavat räätälöinnin kaikenlaisiin käyttökohteisiin. Lisäksi saatavilla on erilaisia energiajärjestelmiä: tutut lyijyakut, huipputehokkaat litiumioniakut ja innovatiivinen polttokennojärjestelmä.
Linde asettaa Xi-sarjallaan jälleen kerran uudet standardit 2 tonnin kuormituskyvyn kompaktissa luokassa.
Theo Egberts, kaupan alan toimittaja ja trukkien asiantuntija
Theo Egbertsin testaamien Xi-mallien erikoisuus on niiden pysyvästi integroitu litiumioniakku, joka eliminoi tarpeen suurelle akkukelkalle. Tämän ansiosta Linde pystyi laajentamaan uusien trukkien jalkatilaa huomattavasti. Sisäänkäynnin askelmasta pystyttiin myös tekemään entistä leveämpi ja matalampi. ”Litiumioniakun integroinnin ansiosta nämä trukit tarjoavat paljon tilavamman ja mukavamman työympäristön kilpailijoihin nähden”, Theo Egberts tiivistää.
Uudenlaista mukavuutta
”Jalkatila on suunniteltu erittäin tilavaksi ja sisäänkäynnin askelma on suuri ja matala mukavuuden parantamiseksi. Nämä ominaisuudet eivät ole ennen olleet mahdollisia tässä trukkiluokassa”, Theo Egberts antaa kehuja. Mutta ei siinä vielä kaikki. Ohjauselementtien ergonomiaa on optimoitu johdonmukaisesti. Trukkien keskeinen ominaisuus on huippusäädettävä käsinoja varustettuna Linde Load Controlilla. Se mahdollistaa kaikkien toimintojen intuitiivisen ja kätevän ohjauksen. Käytännön yksityiskohdat, kuten leveät säilytystilat, täydentävät kokonaiskonseptin.
Theo Egberts pitää myös ohjaamokonseptista, joka on kehittynyt jatkuvasti. Xi-trukkien sisätilojen suunnittelu on identtinen kuin kaikissa uusissa Linden vastapainotrukeissa 5 tonnin kuormituskykyluokkaan asti. Tämä tarjoaa työntekijöille tutun työpisteen ja helpottaa trukkien vaihtamista eri kuormituskykyluokkien välillä.
Uudet Linde-trukit tekevät vaikutuksen myös konepellin alla. Uusien Xi-trukkien erinomainen suorituskyky on erinäisten teknisten innovaatioiden ansiota. Integroidun litiumioniakun 90 V:n jännite ja tehokkaat synkroniset reluktanssimoottorit tarjoavat huipputason sähkötehon johdonmukaisen suorituskyvyn varmistamiseksi myös äärimmäisissä olosuhteissa.
Ennennäkemättömät nopeudet
Trukkeja voi käyttää kolmella suorituskykyasetuksella: Performance, Efficiency ja Economy. Theo Egbertsin mukaan testatut trukit saavuttavat Performance-tilassa ”ennennäkemättömät ajo-, sprintti- ja nostonopeudet”, mikä mahdollistaa lyömättömän eliittitason tuottavuuden. Theo Egbertsin mukaan trukit saavuttavat jopa matalimman suorituskyvyn Economy-tilassa keskimääräistä korkeamman tuottavuuden.
Erinomaisesta suorituskyvystä huolimatta Xi-trukin energiankulutus on markkinoiden keskitasoa tai sen alapuolella, trukkitestaaja huomauttaa selvittämiensä tietojen pohjalta. Saatavilla on trukkien erilaisiin käyttöprofiileihin ja -kohteisiin eri akkukapasiteetteja jopa 32 kWh:iin asti. ”Suurimman kapasiteetin akulla kahdeksan tunnin jatkuva työvuoro hoituu vaivatta”, Theo Egberts ilmoittaa testiraportissa. Lataamiseen voi käyttää Linden tavanomaisia latureita tai trukin integroitua laturia.
”Linde asettaa Xi-sarjallaan jälleen kerran uudet standardit 2 tonnin kuormituskyvyn kompaktissa luokassa”, Theo Egberts toteaa. ”Tämän luokan trukit eivät koskaan ole olleet näin tilavia, tuottavia, suorituskykyisiä ja uudenlaisia aiempiin malleihin verrattuna.” Linde nostaa jälleen rimaa näillä uusilla tuotteillaan. Trukkien asiantuntija vahvistaa, että uudet Xi-trukit tarjoavat kaikin puolin vaikuttavan kokonaisuuden.