Käyttämäsi selain on vanhentunut. Päivitäthän selaimesi uusimpaaan versioon käyttääksesi sivustoa.

Linde Xi20 PH todistaa tehonsa Ostendorfilla

Ovatko dieseltrukit tulleet tiensä päähän?
Linde Xi20 PH -sähkötrukki lastaamassa putkia ulkona.

Dieseliä löytyy usein putkista joko kuljetettavana aineena tai niiden valmistuksen raaka-aineena. Gebr. Ostendorf GmbH:lla Vechtassa putkivalmistajan prosessit ovat toiminnassa lähes 24/7. Siksi yritys on tukeutunut ulkotoiminnoissaan dieseltrukkeihin jo vuosien ajan. Voiko uusi Linde Xi20 PH -sähkötrukki pysyä tämän korkean suorituskyvyn tasalla?

Putkia kulkee esimerkiksi seinissä ja kellareissa sekä puutarhojen ja katujen alla. Niillä on huipputärkeitä tehtäviä, vaikka ne ovatkin usein poissa näkyvistä, paitsi jos vierailet Saksan Ala-Saksin osavaltiossa Vechtassa. Ulkovarastoalueella Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH:n tiloissa voit nähdä useiden metrien korkeuteen pinottuja kaikenkokoisia putkia, joita yritys toimittaa putkiasennus- ja rakennusalojen asiakkailleen.

”Liiketoimintamme on kasvanut vuosien ajan, ja toimitamme tuotteitamme nykyään myös Intiaan”, kertoo teknisen toiminnan johtaja Uwe Fröhle. ”Siksi kolmen tehtaamme koneet toimivat vuorokauden ympäri, ja meillä on myös kaksi 12 tunnin vuoroa lauantaisin ja sunnuntaisin”, hän jatkaa. Ei ole siis ihmekään, että vaatimukset tavaroiden jatkuvalle kuljetukselle tuotannosta väliaikaisvarastoon ja logistiikkaan ovat varsin suuret.

Sopivatko sähkötrukit vaativaan ulkokäyttöön?

Putkia joka paikassa: Ostendorfilla tämä pätee sekä varasto- ja kuormausalueiden että ulkona olevien vastapainotrukkien kohdalla. Niissä on nimittäin pakoputket.

Uwe Fröhlen kollega Marco Schillmöller kertoo: ”Käytämme ulkona yksinomaan Linde H20 D -dieselmalleja. Työntekijämme keräävät niillä tavaroita tehtaalta ja vievät ne varasto- ja lastausalueille. Tällä reitillä on pitkä kalteva osa, joten trukkimme vaativat huomattavasti tehoa ja kestävyyttä.” Ostendorfin logistiikkatiimi lastaa joka päivä 80 kuorma-autoa, joten kullekin trukille voi kertyä helposti 3500 käyttötuntia vuodessa. Tämä on äärimmäisen vaativa käyttökohde, joka vaikuttaa ihanteelliselta paikalta trukkisegmentin uudelle pakoputkettomalle huippusuoriutujalle.

Video Linde Xi20 PH:sta käytössä Ostendorfilla.

Linde Xi:n jokainen senttimetri on suunniteltu suorituskykyiseksi

”Tunnemme Ostendorfin vaatimukset erittäin hyvin vuosien yhteistyömme ansiosta. Siksi esittelimme asiakkaallemme uuden Linde Xi -sähkötrukin ja aloitimme laajamittaiset kenttäkokeet”, kertoo Saksan Bremenissä toimivan Linde-verkostokumppani Willenbrock Fördertechnikin edustaja Kai-Gerrit Fabel. Trukin 2,0 tonnin prototyyppimallia on testattu Vechtassa vuoden 2024 toukokuun lopusta alkaen. Sen erityisominaisuuksiin kuuluu ensimmäistä kertaa täysin integroitu litiumioniakku, joka tarjoaa huippuluokan suorituskykyä yhdessä 90 V:n teknologian ja uusien synkronisten reluktanssimoottoreiden kanssa.

Linde Xi20 PH kuljettaa tavaroita kaltevalla pinnalla.
Linde Material Handlingin Xi20 PH -sähkötrukki Ostendorfin varastolla.
Xi20 PH -sähkötrukki käytössä Ostendorfilla ulkotiloissa.
Linde Xi20 PH kuljettaa tavaroita kaltevalla pinnalla.
Linde Material Handlingin Xi20 PH -sähkötrukki Ostendorfin varastolla.
Xi20 PH -sähkötrukki käytössä Ostendorfilla ulkotiloissa.

Uusi sähkötrukki tekee vaikutuksen myös pitkän linjan dieselammattilaisiin.

Kuorma ylös, kuorma alas, ramppia pitkin ylös ja alas, kuorma-auton lastaus, materiaalien purku, ja taas alusta, tunti toisensa jälkeen säällä kuin säällä. Tällaista on Michael Heyingin työ Ostendorfilla Linde Xi20 PH -täyssähkötrukin kyydissä. Tämä varastologistiikan spesialisti on todellinen asiantuntija: ”Olen ajanut polttomoottoritrukeilla yli 22 vuotta, ja minun täytyy sanoa, että Linde Xi on mainio laite! Kiihdyttäessä voin tuntea tehon välittömästi, ja sama koskee myös nosto- ja laskuliikkeitä. Tämä on todella nopea kone.” Itse asiassa Linden Xi10 – 20 -sarjan nosto- ja laskunopeudet ovat jopa 20 prosenttia markkinoiden keskiarvoa suuremmat. Michael Heyingin mukaan trukki on myös erittäin mukava käyttäjälle matalamman ja leveämmän sisäänkäynnin ansiosta. Tämä on mahdollista pysyvästi integroidun akun ansiosta, sillä trukissa ei ole muista malleista tuttua akkukelkkaa.

Michael Heying ajaa Linden Xi20 PH -sähkötrukilla.
Olen itse jo vanhempaa mallia, joten suurempi ja huomattavasti matalampi sisäänkäynti on erittäin mukava yllätys. Se helpottaa trukkiin ja siitä ulos astumista.

Michael Heying, trukinkuljettaja ja varastologistiikan spesialisti, Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH

Huippusuorituskyky kohtaa korkeimmat ergonomiastandardit

Akun pysyvä integrointi tarjoaa myös muita ergonomiahyötyjä esimerkiksi pää- ja jalkatilan suhteen. Michael Heying: ”Tilaa on paljon eikä olo tunnu niin ahtaalta. Kaikki on näkyvillä suurista ikkunoista, mikä helpottaa huomattavasti trukin kuormausta. En myöskään joudu lähtemään kotiin päänsäryn saattelemana, koska trukki on niin hiljainen ja tärinää on vaimennettu tehokkaasti.” Tästä voi osin kiittää vaimennuskonseptia, jonka elastomeeriset rengaslaakerit erottavat ohjausakselin rungosta sekä maston ja käyttöakselin toisistaan. Ostendorfilla käytössä oleva Linde Xi20 PH on myös varustettu paineilmajousituksellisella istuimella. Ergonomiapakkauksen viimeistelee korkean suorituskyvyn ilmastointijärjestelmä, jossa on 2500 wattia lämmitystehoa ja 3500 wattia jäähdytystehoa. Trukki on myös erittäin vakaa matalan painopisteen ja Linden heiluriakselin ansiosta.

Lopputulema: tässä trukissa on kaikki tarvittava dieselin korvaamiseksi

Kun polttomoottoritrukkia korvataan sähkötrukilla, ennemmin tai myöhemmin nousee esiin kysymys kestokyvystä. Tähän asti Ostendorfin pilottikäytössä Linde Xi20 PH on todistanut tehovarantojensa riittävän jopa intensiiviseen jatkuvaan työhön. Työpajan päällikkö ja toiminnanohjaaja Marco Schillmöller: ”Työkuormasta riippuen akun kapasiteetista on jäljellä 25–30 prosenttia vuoron lopussa ilman välilatausta.” Teknisen toiminnan johtaja Uwe Fröhle lisää, että täyssähköinen konsepti sopii hyvin yrityksen kestävyysstrategiaan: ”Haluamme toimittajana tietenkin jatkuvasti pienentää hiilijalanjälkeämme. Ja jos päästötön sähkötrukki suoriutuu samoista tehtävistä yhtä hyvin kuin polttomoottoritrukki, käsittelykyky sopii työhön ja henkilöstömme on erittäin tyytyväinen trukkiin, voin helposti kuvitella Linde Xi20 PH:n jatkuvassa käytössä täällä.”

Linde Xi20 PH käytössä yrityksen toimipaikalla Ostendorfilla.

Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH

Yrityksen perustamisesta alkaen vuonna 1973 Ala-Saksin Vechtassa päämajaansa pitävä Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH on kehittynyt johtavaksi maailmanlaajuiseksi putki- ja rakennusmateriaalien kumppaniksi. Yritys tarjoaa nyt täyden valikoiman toimittajana korkealaatuisia putkia ja muottiosia yli 50 maahan ympäri maailmaa. Näitä osia valmistetaan kolmessa toimipisteessä Saksassa ja kuudessa muussa ulkomailla. Tämä muoviteollisuuden spesialistiyritys tukeutuu sisälogistiikan prosesseissaan 100-prosenttisesti Linde Material Handlingin teollisuustrukkeihin ja automaatioteknologiaan. Ostendorfin kolmen Vechtassa sijaitsevan tehtaan trukkikalustoon kuuluu yhteensä noin 80 trukkia. Linde-verkostokumppanina toimii Bremenissä sijaitseva Willenbrock Fördertechnik.